Πρόταση BeeBot για την διδασκαλία των Η/Υ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
H LOGO (ΛΟΓΟΣ) είναι, εκπαιδευτικά, η καλύτερη γλώσσα προγραμματισμού προκειμένου ένας μαθητής να επικοινωνήσει με τον Η/Υ του. Οι κύριοι λόγοι που καθιστούν απαραίτητο το γεγονός ένας μαθητής να μαθαίνει από μικρή ηλικία τους τρόπους «επικοινωνίας με τις μηχανές» είναι τρεις:
Πρώτον γιατί είναι απαίτηση της τεχνολογικής εποχής στην οποία ζούμε, δεύτερον γιατί ο αλγοριθμικός τρόπος επίλυσης προβλημάτων είναι ο βασικότερος τρόπος επίλυσης, ανεξάρτητα με το αν το υποκείμενο που προσπαθεί να τα επιλύσει τα προβλήματα είναι άνθρωπος ή Η/Υ άρα οι μαθητές πρέπει να εξασκηθούν στη λύση προβλημάτων με αλγοριθμικό τρόπο και τρίτον γιατί η επίλυση ενός προβλήματος μέσα από μια επικοινωνία/διάλογο με τον Η/Υ είναι κάτι που έχει νόημα και αντίκτυπο στην πραγματική ζωή του μαθητή (είναι κάτι που σίγουρα θα το συναντήσει στη ζωή του).
Όμως εμφανίζονται αντικειμενικά προβλήματα στη χρήση της συγκεκριμένης γλώσσας όταν πρέπει να χρησιμοποιηθεί σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ή μαθητές δημοτικού (Α’ , Β’ τάξης δημοτικού) αφού δεν είναι εξοικειωμένοι με τον Η/Υ, δεν καταλαβαίνουν τον σκοπό για τον οποίο προγραμματίζουν και κυρίως γιατί ο αντικειμενικός στόχος δεν είναι η εκμάθηση μιας γλώσσας προγραμματισμού (της LOGO) αλλά η χρήση των τεχνικών της, στην διδασκαλία άλλων μαθημάτων όπως τα μαθηματικά, η γλώσσα, κλπ.
Τα προγραμματιζόμενα ρομπότ δαπέδου είναι ειδικά κατασκευασμένα ρομπότ για να χρησιμοποιούνται ακόμη και από μαθητές προσχολικής ηλικίας, αλλά κυρίως των πρώτων τάξεων δημοτικής εκπαίδευσης. Ο προγραμματισμός τους γίνεται με πλήκτρα που βρίσκονται επάνω τους (On-board) και μπορούν να προγραμματιστούν για να κινούνται με ακρίβεια στο χώρο όπως ακριβώς κάνει η «χελώνα» της LOGO στον Η/Υ.
Tα ρομπότ αυτά έχουν, συνήθως, ένα φιλικό και ευχάριστο σχεδιασμό που ικανοποιεί τους μαθητές (και τους εκπαιδευτικούς)! Κινούνται σε λείες επίπεδες και ελαφρά επικλινείς επιφάνειες διαφόρων υλικών όπως: χαρτί, μουσαμά, τσιμέντο, πλακάκι, ξύλο, πλαστικό, χαλί.
Επιπροσθέτως υπάρχει και εφαρμογή (λογισμικό) για το BeeBot για τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Οι μαθητές μπορούν μέσα από το περιβάλλον του υπολογιστή να οδηγήσουν (προγραμματίσουν) το BeeBot να εκτελέσει μια διαδρομή πάνω στην πίστα της επιλογής τους.
Το BeeBot μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαθεματικά. Μπορείτε να κάνετε πρόσθεση και αφαίρεση με το BeeBot.
Μπορείτε να κάνετε Αγγλικά με το BeeBot.
Επίσης μπορούν να κατασκευάσουν δικές τους πίστες (πλαίσια δραστηριοτήτων) ή ακόμα και να μορφοποιήσουν τα ήδη υπάρχοντα. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να μορφοποιήσει την παραπάνω πίστα με διάφορα εμπόδια έτσι ώστε ο μαθητής να φτάσει στο κρυμμένο θησαυρό (στο «Χ») μόνο από εκείνη τη διαδρομή που του έχει επιτρέψει ο εκπαιδευτικός του.
Μπορείτε να κάνετε κυκλοφοριακή αγωγή με το BeeBot.
Μπορείτε να μάθετε για τα ζώα και τη φύση παίζοντας με το Beebot.
Παίξτε μαζί με τα παιδιά και μάθετε για τον κύκλο του νερού μαζί με την μελισσούλα. Προγραμματίστε το Beebot για να “ταξιδέψει” σε μία λίμνη , να εξατμιστεί από τον ήλιο, να γίνει σύννεφο και μετά βροχούλα.
Γίνετε οι εξερευνητές του διαστήματος, γνωρίστε τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. Ταξιδέψτε στον Άρη, στον Κρόνο, στην Αφροδίτη ή πραγματοποιήστε ένα γρήγορο ταξίδι στον δορυφόρο μας , την Σελήνη !
Παίξτε μαζί με τα παιδιά και προγραμματίστε τη μελισσούλα να “ταξιδέψει” σε όλη την Ελλάδα. Μάθετε για τα γεωγραφικά διαμερίσματα, καθώς και χαρακτηριστικά ζωάκια της κάθε περιοχής.
Γίνετε οι εξερευνητές της παλαιολιθικής εποχής και ταξιδέψτε με τη μελισσούλα σε μία προϊστορική περιπέτεια με δεινοσαυρους. Γνωρίστε τους δεινόσαυρους και το περιβάλλον στο οποίο ζούσαν.
Είναι φανερό ότι το BeeBot μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλές πτυχές της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο δημοτικό. Επίσης μπορεί να αποτελέσει ένα διασκεδαστικό εργαλείο επανάληψης της ύλης ή ακόμα και σαν εργαλείο αξιολόγηση κατανόησης της ύλης. Μέσα από το παιχνίδι με το BeeBot οι μαθητές όχι μόνο μαθαίνουν μέσα από τη χρήση του BeeBot, αλλά εισάγονται και στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης και στις αρχές προγραμματισμού. Μαθαίνουν δηλαδή να σκέφτονται με λογικά βήματα (βήμα – βήμα) για το πώς θα επιλύσουν το κάθε πρόβλημα που τους βάζει ο εκπαιδευτικός.